2024/109
Belediye Meclisinin 11.10.2024 tarihinde yapılan 9. seçim dönemi 1. toplantı dönemi Ekim ayı Meclis toplantısı 3. birleşiminin Komisyondan gelen raporlar bölümünde, Plan Bütçe Komisyonunun 08.10.2024 tarih ve 06 sayılı raporu Başkanlık Divanı tarafından Meclise hitaben okundu.
PLAN BÜTÇE KOMİSYON RAPORU
RAPOR NO : 06
RAPOR TARİHİ : 08.10.2024
İLGİ : Mali Hizmetler Müdürlüğünün 27.09.2024 tarih ve 200627 sayılı yazısı
KOMİSYON İNCELEMESİ
Mali Hizmetler Müdürlüğünün yazısında; “5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun 11. Maddesinde; ''Üst yöneticilerin idarelerinin stratejik planlarının ve bütçelerinin kalkınma planına, yıllık programlara, kurumun stratejik plan ve performans hedefleri ile hizmet gereklerine uygun olarak hazırlanması ve uygulanmasından .... mahalli idarelerde meclislerine karşı sorumludurlar.'' hükmü yer almaktadır. 5393 Sayılı Belediye Kanunu'nun 62. Maddesine göre; '' Belediye Başkanı tarafından hazırlanan bütçe tasarısı Eylül ayının birinci gününden önce Encümen'e sunulur ve İçişleri Bakanlığına gönderilir...'' denilmektedir.
Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliğinin 24. maddesinin 1. fıkrasında; '' Mali Hizmetler Birimi, diğer birimlerden gelen gider tekliflerini birleştirip, gelir bütçesini ve izleyen iki yılın gelir tahminlerini hazırlayarak, bütçe ilke ve hedefleri doğrultusunda kurumun bütçe tasarısını oluşturur. Birimlerden gelen ayrıntılı harcama programları da dikkate alınmak suretiyle kurumun ayrıntılı harcama programı ve finansman programı hazırlanarak bütçe tasarısına eklenir. Üst yönetici tarafından gerekli inceleme ve düzeltme yapıldıktan sonra bütçe tasarısı, belediye ve bağlı idarelerde Ağustos ayının sonuna kadar Encümene havale edilir. '' ve aynı yönetmeliğin 26. maddesinde ise '' Encümene havale edilen bütçe tasarısı incelenip Encümen görüşü ile birlikte Eylül ayının son haftası içinde üst yöneticiye verilir... '' hükmü yer almaktadır.
Bu itibarla, 2025 Yılı Bütçe Tasarısı ve 2026--2027 Yılları Bütçe Tahminleri yukarıda anılan mevzuat hükümleri doğrultusunda hazırlanmış olup, Makamınızca incelenerek Eylül ayı sonuna kadar Belediye Meclisine havalesini tensiplerinize arz ederim.” denilmektedir.
Komisyonumuza 07.10.2024 tarihli meclis toplantısında havale edilen 2025 Mali yılı bütçe görüşmelerinde;
2025 YILI GELİR BÜTÇESİ
NEVİ |
BAŞKANIN TEKLİFİ |
KOMİSYONUN TEKLİFİ |
01- VERGİ GELİRLER |
1.453.130.456,50.-TL |
1.453.130.456,50.-TL |
03- TEŞEBBÜS VE MÜLK GEL. |
1.682.987.099,14.-TL |
1.682.987.099,14.-TL |
04- ALINAN BAĞIŞ VE YARD. |
64.901.988,53.-TL |
64.901.988,53.-TL |
05- DİĞER GELİRLER |
1.991.112.858,90.-TL |
|
06- SERMAYE GELİRLERİ |
2.892.867.596,93.-TL |
2.936.867.610,51.-TL |
09- RED VE İADELER(-) |
-3.000.000,00.-TL |
-3.000.000,00-TL |
TOPLAM |
8.082.000.000,00.-TL |
8.126.000.013,58.-TL |
2025 YILI FİNASMANIN EKONOMİK SINIFLANDIRILMASI
BORÇ ÖDEME |
|
-148.000.000,00.-TL |
-148.000.000,00.-TL |
GENEL TOPLAM |
|
-148.000.000,00.-TL |
-148.000.000,00.-TL |
2025 YILI GİDER BÜTÇESİ
GİDERİN TÜRÜ |
BAŞKANIN TEKLİFİ |
KOMİSYONUNTEKLİFİ |
GENEL KAMU HİZM. SAVUNMA HİZMETLERİ |
4.381.176.482,53.-TL 5.000.000,00.TL |
4.401.176.482,53.TL 5.000.000,00.-TL |
KAMU DÜZENİ VE GÜV. HİZM |
84.000.000,00.-TL |
84.000.000,00.-TL |
EKONOMİK İŞLER VE HİZMETLER |
2.468.000.000,00.-TL |
2.468.000.000,00.-TL |
ÇEVRE KORUMA HİZMETLERİ |
310.000.000,00.-TL |
310.000.000,00.-TL |
İSKAN VE TOPLUM REFAHI HİZM. |
189.823.517,47.-TL |
189.823.517,47.-TL |
SAĞLIK HİZM. |
29.000.000,00.-TL |
29.000.000,00.-TL |
DİNLENME KÜLTÜR DİN HİZM. |
458.000.000,00.-TL |
458.000.000,00.-TL |
SOSYAL GÜV. VE SOSYAL YARDIM |
9.000.000,00.-TL |
33.000.013,58.-TL |
TOPLAM |
7.934.000.000,00.-TL |
7.978.000.013,58.-TL |
GİDERİN TÜRÜ |
BAŞKANIN TEKLİFİ |
KOMİSYONUNTEKLİFİ |
PERSONEL GİDERLERİ |
367.319.320,03.-TL |
367.319.320,03.-TL |
SOS. GÜV. KUR. DEV. PRİM |
36.482.173,55.-TL |
36.482.173,55.-TL |
MAL VE HİZM.ALIMI GİDERLERİ |
4.320.846.690,93.-TL |
4.347.154.290,04.-TL |
FAİZ GİDERLERİ |
148.000.000,00.-TL |
148.000.000,00.-TL |
CARİ TRANSFERLER |
429.383.013,14.-TL |
447.075.427,61.-TL |
SERMAYE GİDERLERİ |
2.222.934.123,79.-TL |
2.222.934.123,79.-TL |
YEDEK ÖDENEKLER |
409.034.678,56.-TL |
409.034.678,56.-TL |
GENEL TOPLAM |
7.934.000.000,00.-TL |
7.978.000.013,58.-TL |
2025 YILI BÜTÇE KARARNAMESİ
Madde 1- Eyüpsultan Belediyesi’nin 2025 yılı gider tahmini, '' (A) Ödenek Cetveli’’nde gösterildiği üzere 7.978.000.013,58-Türk Lirasıdır.
Madde 2- Eyüpsultan Belediyesi’nin 2025 yılı gelir tahmini, '' (B) Gelirlerin Ekonomik Sınıflandırması'' cetvelinde gösterildiği üzere 8.126.000.013,58-Türk Lirasıdır.
Madde 3- Eyüpsultan Belediyesinin 2025 yılı Bütçe tahminlerinde yer alan ödeneklere, İller Bankası Genel Müdürlüğü ve bankalardan alınan kredi borcuna karşılık 2025 yılı içinde ödenmesi gereken -148.000.000,00-TL borç ödemesi ile denklik sağlanmıştır. “Finansmanın Ekonomik Sınıflandırılması Cetveli” (Örnek-16) bölümünde gösterilmiştir.
Madde 4- Gelir çeşitlerinin yasal dayanakları (C) cetvelinde gösterilmiştir. Yasal dayanağı bulunmayan gelir tahsil edilemeyecektir.
Madde 5- (G) cetvelinde nicelik ve niteliği gösterilen faaliyet projeleri için üst yönetici, hükmü birden çok yılı kapsayan sözleşme yapmaya yetkilidir.
Madde 6- 6245 sayılı Harcırah Kanununun 8'inci maddesi gereğince memur ve hizmetli olmayanların yurt içi, yurt dışı gezi ve görevlerinde verilecek günlük ve yol giderlerine bağlı (H) cetvelinde gösterilen miktarlar üzerinden ödenecektir.
Madde 7- Bütçe aşağıda belirtilen cetvellerden oluşur:
7.1 Bütçe Kararnamesi
7.2 Fonksiyonel ve Ekonomik Sınıflandırma Düzeyinde İzleyen İki Yıl Bütçe Tahmini Cetveli (Örnek-8)
7.3 Ödenek Cetveli (A) (Örnek-14)
7.4 Gelirlerin Ekonomik Sınıflandırması (B) Cetveli ( Örnek-15)
7.5 Finansmanın Ekonomik Sınıflandırması Cetveli (Örnek-16)
7.6 Gelirlerin Yasal Dayanağını Gösterir (C) Cetveli (Örnek-17)
7.7 Çok Yıllı Gider Bütçesi Cetveli (Örnek-18)
7.8 Çok Yıllı Gelir Bütçesi Cetveli (Örnek-19)
7.9 Çok Yıllı Finansmanının Ekonomik Sınıflandırması Cetveli (Örnek-20)
7.10 Gelecek Yıllara Yaygın Yüklenmelere Kapsayan Taahhütler (G) Cetveli (Örnek-21)
7.11 Memur olmayanlara Verilecek Yollukları Gösterir (H) Cetveli (Örnek-22)
7.12 İhdas Edilen Memur Kadrolarını Gösterir (K-1) Cetveli (Örnek 23-)
7.13 İhdas Edilen Sürekli İşçi Kadrolarını Gösterir(K-2) Cetveli (Örnek-24)
7.14 237 sayılı Taşınmaz Kanuna Göre Satın Alınacak Taşıtları Gösterir (T1) cetveli (Örnek-25)
7.15 Mevcut Taşıtları Gösterir (T-2) Cetveli (Örnek-26)
7.16 Ayrıntılı Harcama Programı (Örnek-27)
7.17 Finansman Programı (Örnek-28)
Madde 8- Vergi, resim, harç ve katılma paylarının tahsil süreleri 2464 sayılı Belediye Geliri Kanunu ile 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu’nda gösterilen zamanlarda tahsil edilir.
Madde 9- 5393 sayılı Kanunun 15. maddesi gereğince; Belediyenin proje karşılığı borçlanma yoluyla elde ettiği gelirleri şartlı bağışlar ve kamu hizmetlerinde fiilen kullanılan malları Belediye tarafından tahsil edilen vergi, resim, harç ve diğer gelirleri kamu yararına tahsil edilmiştir, haczedilemez.
Madde 10- 4109 sayılı Asker Ailelerinden Muhtaç Olanlara Yardım Hakkındaki Kanunun 11. maddesine göre bir yıl önceki gerçekleşen nakti tahsilatının azami %2 oranında ödenek ayrılır. Bu ödenek bütçenin ekonomik sınıflandırmanın (05.4.7.51) Muhtaç Asker Ailesi yardım koduna konur. Bu tertipten yılı içinde harcamayıp artan ödenekler ertesi yılın bütçesine devir eden ödenek olarak aktarılır.
Madde 11- Tahakkuk Esaslı Devlet Muhasebesi sisteminin tahakkuk ve ödeme emri işleminin tamamlanması beklenilmeden acele ve çeşitli giderler için ita amirinin izin vermesi halinde mutemetlere 5018 Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda belirtilen ve her yıl yayınlanan Muhasebat Genel Müdürlüğü Genel Tebliği’nde belirtilen miktar doğrultusunda avans verilebilir.
Madde 12- 5393 Sayılı Belediye Kanunu’nun 39 maddesine göre Belediye Başkanının görevli, izinli ve hasta bulunduğu sürelerde ödeneği kesilmez.
Madde 13- Belediye Encümeni Huzur Hakkı Ücretleri 5393 sayılı Belediye Kanunun 36. Maddesi gereğince nüfusa göre belirtilen oranlarda belirlenen gösterge rakamının devlet memurları için belirtilen aylık katsayı ile çarpımı sonucunda bulunucak tutarlarda aylık brüt ödenek verilir. Encümenin Memur üyelerine bu tutarın yarısı ödenir.
Madde 14- Belediye Meclis Üyesi Huzur Hakkı Ücretleri 5393 sayılı Belediye Kanununun 32. Maddesi gereğince Meclis Başkanı ve üyelerin meclis ve komisyon toplantılarına katıldıkları her gün için 39. Madde uyarınca Belediye Başkanına ödenmekte olan aylık brüt ödeneğin günlük tutarının 1/3'ni geçmemek üzere Meclis tarafından belirlenecek miktarda ödenir. Huzur Hakkı ödenecek gün sayısı 5393 sayılı Belediye Kanunun 20.24.25. maddelerinde belirtilen toplantı gün sayısından fazla olamaz. Meclis üyelerine aynı gün için birden fazla huzur hakkı ödenemez.
Madde 15- Bu kararname hükümleri 1 Ocak 2025 tarihinde yürürlüğe girer.Madde 16- Bu kararname hükümlerini üst yönetici yürütür.
KOMİSYON GÖRÜŞÜ
Komisyonumuzca yapılan incelemeler neticesinde; 2025 yılı Bütçesinde yapılan değişiklerle kabulü komisyonumuzca uygun görülmüş olup, Takdiri Meclise arz olunur.
KARAR :
Plan Bütçe Komisyonunun 08.10.2024 tarih ve 06 sayılı raporu oylamaya sunuldu. Yapılan oylama neticesinde oy çokluğu ile kabul edildi.