2023/112
Belediye Meclisinin 07.09.2023 tarihinde yapılan 8. seçim dönemi 5. toplantı dönemi Eylül ayı Meclis toplantısı 2. birleşiminin Komisyondan gelen raporlar bölümünde; İmar Komisyonunun 06.09.2023 tarih ve 113 sayılı raporu Başkanlık Divanı tarafından Meclise hitaben okundu.
İMAR KOMİSYON RAPORU
Rapor No : 113
Rapor Tarihi : 06.09.2023
Konu : Plan ve Proje Müdürlüğü’nün 142772 sayı ve 29.08.2023 tarihli yazısı.
KOMİSYON İNCELEMESİ
04.09.2023 tarihinde Meclis tarafından İmar Komisyonuna havale edilen teklifte;
“İlgi : 03.07.2023 tarihli yazı.
16.03.2023 onaylı Defterdar Mahallesi, 111 ada 23 parsele ilişkin 1/1000 ölçekli Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planı Değişikliği yasa gereği 19.06.2023-26.07.2023 tarihleri arasında askıya alınmıştır. İlgi (a) yazı ile yasal askı süresi içerisinde söz konusu plan değişikliğine itirazlar edilmiş olup, ilgi yazıda: “…Müvekkil Murat ÇARKÇI (T.C. NO:5******8) “ Defterdar Mahallesi Mutlugül Sokak No:26 Eyüpsultan/İSTANBUL” adresinde bulunan “ İstanbul İli, Eyüpsultan İlçesi, Fethi Çelebi Mah. 111 ada 23 parsel” sayılı taşınmaz üzerinde hak sahibidir. İlgi sayılı yazınız ile “ İstanbul İli, Eyüpsultan İlçesi, Fethi Çelebi Mah. 111 ada 23 parsel” sayılı taşınmazın bir kısmına ilişkin İmar Plan değişikliği yapıldığı belirtilmiştir. Ancak ilgi sayılı yazınız usulüne uygun şekilde müvekkile tebliğ edilmemiş ve ekinde herhangi bir karar bulunmamaktadır.
İlgi sayılı yazınız mahalle muhtarlığına gönderilmiş ise de ne muhtarlık tarafından ne de belediyenizce müvekkile herhangi bir bildirimde bulunmuştur. Taşınmaz üzerinde hak sahibi müvekkil tamamen tesadüfen ilgi sayılı yazınızda 03/07/2023 tarihinde bilgi sahibi olmuştur. Müvekkil ikamet ettiği yapıya ilişkin sahip olduğu şartlara bağlı olarak ve gerekli ödemelerini yaparak 3194 Sayılı Yasa kapsamında yapı kayıt belgesini almışlardır. Müvekkil BAKİ GÖÇMEN “ SKEM7MT2 BELGE NOLU, 555739 BAŞVURU NUMARALI, 27/112018 DÜZENLEME TARİHLİ” yapı kayıt belgesini almıştır (EK).
3194 Sayılı İmar Kanunu Geçici 16. Maddede “… Yapı Kayıt Belgesi alınan yapıların belediyelere ait taşınmazlar üzerine inşa edilmiş olması halinde, Yapı Kayıt Belgesi sahipleri ile bunların kanuni veya akdi haleflerinin talepleri üzerine bedeli ilgili belediyesine ödenmek kaydıyla taşınmazlar rayiç bedeli üzerinden belediyelerce doğrudan satılır…” hükmü yer almaktadır. Bu hükümde dahi ilgi sayılı yazınıza konut taşınmazı müvekkile devrinin gerektiği açıkça belirtilmiştir. Ancak belediyenizce bu hüküm dikkate alınmaksızın müvekkilin hakkı yok sayılmaktadır.
Müvekkil “ İstanbul İli, Eyüpsultan İlçesi, Fethi Çelebi Mah. 111 ada 23 parsel” sayılı taşınmaz için satın alma talebinde bulunmuş ve İstanbul 4. İdare Mahkemesine 2022/2858 E. Sayılı dosyası ile belediyenizce verilen red kararının iptaline karar verilmiştir (EK).
İlgi sayılı yazınızın hiçbir hukuki dayanağı bulunmamakla alınmış herhangi bir imar planı değişikliği kararı müvekkile tebliğ edilmemiştir. Müvekkilin Anayasa’dan doğan mülkiyet hakkı esas olmakla ilgi sayılı yazınıza itiraz etmekle bu yazınızın ve dayanak imar plan değişikliğinin iptalini talep etmekteyiz. Gereğinin yapılmasını vekaleten arz ve talep ederiz.” denilmektedir.
TALEP/SONUÇ: 16.03.2023 tasdik tarihli plan değişikliğine ait itirazın incelenerek 3194 sayılı yasaya göre meclise havalesini arz ederim.” denilmektedir.
KOMİSYON GÖRÜŞÜ
Komisyonumuzun yapmış olduğu inceleme neticesinde: 16.03.2023 onaylı Defterdar Mahallesi, 111 ada 23 parsele ilişkin 1/1000 ölçekli Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planı Değişikliği İtirazına gelen söz konusu itiraz incelenmiş olup; Defterdar Mahallesi konum itibari ile, D-100 karayolunun ilçe sınırlarından geçmesi İle ayrı bir bölgede kalmaktadır. Bölge halkının Mekansal Planlar yapım yönetmeliği doğrultusunda yürüme mesafesinde Sosyal Donatı alanı kısıtlılığı bulunmaktadır.
Söz konusu bölgeyi kapsayan 20.12.2010 t.t.’li 1/5000 ölçekli Eyüp Koruma Amaçlı Revizyon Nazım İmar Planında yaklaşık 4,7 ha (47000m²) alanlık kısmın 600 kişi/ha, yaklaşık 3500 m²’lik kısmın ise 500 kişi/ha yoğunluğa sahip olduğu görülmektedir. Bu bağlamda 21.07.2014 t.t.’li 1/1000 ölçekli 1. Etap Koruma Amaçlı Revizyon Uygulama İmar Planı, 1/5000 ölçekli nazım imar planına uygun olarak planlama ilkeleri doğrultusunda bölgenin konumu da dikkate alınarak vatandaşların sosyal, kültürel, eğitim ve kamu hizmeti anlamındaki ihtiyaçlarını alan içerisinde çözmeye yönelik aldığı kararların zaman içerisinde yetersiz kaldığı anlaşılmaktadır.
1/5000 ölçekli plan üzerinde yer alan yoğunluk hesaplarına göre alanın minimum 3500 kişiye yönelik planlandığı ve planın her aşamasında ileriye dönük nüfus artışları da hesaba dahil edilerek minimum 3500 kişinin referans alınması gerekliliği sabittir. Planlama alanının tarihi konumu, tarihi değeri ve mevcut yapılaşması göz önüne alındığında plan eşiklerinin çok fazla olduğu, plan kararları alınırken kısıtlı bir alanda karar verilmesi gerekliliği sabittir.
Yukarıda bahsi geçen sebepler doğrultusunda bölge ve bölge halkı için söz konusu plan değişikliği Kamu Yararı kapsamında olup zaruriyet teşkil etmekte olduğu gözüktüğünden itirazın reddine oy birliği ile karar verilmiştir.
Yüce Meclise arz olunur.
KARAR :
İmar Komisyonunun 06.09.2023 tarih ve 113 sayılı raporu oylamaya sunuldu. Yapılan oylama neticesinde oybirliği ile kabul edildi.